Direktlänk till inlägg 29 januari 2014

Ho Chi Minh city och Phan Thiet!

Av Karin Kempinsky - 29 januari 2014 14:18

Vi landade i Ho Chi Minh på kvällen och efter vi checkat in o lämnat bagaget på hotellet tog vi en liten kvällstur i staden.
Utan att vi visste det när vi bokade så låg vårt hotell precis bredvid busstationen där bussarna går till Pahn Thiet. Så det va ju toppen.
Även här kör dom som galningar med sina mopeder, tutar så man får ont i öronen och dom håller sig inte direkt på rätt sida av vägen heller så man får verkligen passa sig när man ska gå över vägen.
Vi gick såklart till Hard rock cafe o köpte dom obligatoriska glasen(börjar bli ganska många nu).
Vi kom in på en gata där alla lyxmärken finns och det va väldigt skönt att gå där för va inte alls mkt folk och mopeder:)
Lite bilder från Ho Chi Minh:

Tidigt dagen efter gick bussen till Phan Thiet där vi bokat 6 dagar på en resort. Vi fick tag på dom sista bussbiljetterna för den turen så därför hamnade jag längst fram medans Mange fick tränga in sig längst bak i bussen. Det är inte mer än 20 mil mellan HCM och Phan Thiet men pga av dåliga vägar och massa mopeder så tog resan drygt fem timmar. Men pga av att det tar så långt tid kör dom med en sovbuss.
Vi kommer behöva ta en likadan buss tillbaka till HCM på söndag då vi ska flyga till Phu Quoc(en vietnamesisk ö precis vis gränsen till Kambodja)

Vår resort ligger ganska öde, ca en mil ifrån staden Phan Thiet.
Runt resorten finns en kiosk inget annat tyvärr. Maten är inte så jätte god här på resorten så hade varit skönt med en annan restaurang.
Men annars är det bra, solen skinner, ligger precis vid stranden och här är inte så många turister så behöver inte trängas vid solstolarna:)

Efter stranden idag så åkte vi in till Phan Thiet. Va inget jätte speciellt med den staden men gott med annan mat.

Två bilder därifrån:

Va försiktiga i snöstormen där hemma!
Kramar från oss!

Astrid

29 januari 2014 23:29

Ja alltid är det något som är farligt. Hos er alla mopeder som kör på fel sida etc. Här just nu snö o halka. En lastare fick sladd o körde in i ett staket precis framför oss. Tur ingen mötande bil! Åhusrondellen ny dekoration med en lastbil mitt i!