Av Karin Kempinsky - 12 juli 2015 10:25

Nu är vi hemma igen efter en snabb vecka i Kroatien! Vädret har varit super, väldigt varmt varje dag.
Förutom att ligga på stranden varje dag testade vi på raftingen i Kroatien. Vi gjorde ju det på Nya Zeeland och det var bland det roligaste vi gjort så vi tyckte vi skulle testa här med, på floden Cetina.
Vi förstod ju att det absolut inte skulle bli som där och det blev det verkligen inte heller. Långa sträckor det inte hände något i forsen så bara paddling och åter paddling. Det var kanske två "fall" som var roliga samt några vilda små gupp:) Vi körde igenom ett vattenfall och badade i det kalla vattnet och det är alltid lika skoj.

I fredags gick vi upp tidigt för att åka till ön Brac och besöka den kända stranden Zlatni Rat.
Vi åkte en fin liten träbåt som gick väldigt sakta så resan tog ett tag men vi träffade fyra svenskar och personalen gick runt och bjöd på vin och sprit i princip hela tiden så det var helt okej:)
Båten la till i byn Bol, en jätte mysig by och därifrån kunde man ta vattentaxi eller gå till stranden. Vi valde att gå både dit och hem för det var såå fin strandpromenad. Vattnet vid fastlandet var fint men runt denna ön ännu finare. Åker vi till Kroatien igen kommer det bli en vecka på Brac.

Zlatni Rat är en sandudde som ändrar form och storlek med vinden och i mitten är det skog. När vi kom dit var där inte alls mkt folk men det fylldes på under dagen. Men eftersom stranden är så stor och har två sidor så kändes det inte som mkt folk ändå.
Längst med skogen låg det söta små stånd med bla nypressad fruktjuice, majskolvar och pannkakor. Mange gick ju inte till någon av dom utan självklart till ölståndet. Inne i skogen ligger också en större restaurang som man kunde välja att ta med maten eller sitta där.

Man behövde inte ha badskor här heller vilket va skönt.

Båtresan hem var så sjukt rolig, vi var ju med dom andra svenskarna vi träffade och ute på havet blåset det som in i och vågorna var höga. Vi satt vid ett bord uppe på taket på båten och påvägen hem snålade dom inte med drickat. Bla satte dom två karaffer med vin hos oss men på pga av vinden var det sjukt svårt att hälla upp så mkt vin hamnade på bordet eller på oss:) killarna blev heller inte bättre på att hälla upp ju längre tiden gick;)
Efter ett par timmar närmade vi oss Baska Voda.

Igår flög vi hem på kvällen så i princip kunde vi ligga hela dagen på stranden innan vi körde mot flygplatsen. Splits flygplats var inte alls anpassad till så många passagerare, vi fick sitta på golvet hela tiden för så fort någon lämnade sin sittplats stod där tjugo runt om som skulle ha den.

Det har varit en underbar vecka och Kroatien är absolut ett land vi kommer åka till igen!!
Trevligt folk, bra mat och man slipper allt det här med prutning och göra upp priser innan vilket är väldigt skönt.

Det var allt för oss denna gången, får se när nästa resa blir. Möjligen blir det vår bröllopsresa eller innan kanske, vi har en liten plan;)
XOXO!

Av Karin Kempinsky - 6 juli 2015 20:08

Äntligen är vi på semester ihop igen, det är mer än ett år sedan vi kom hem från vår jorden runt resa o sen dess har vi inte varit på semester ihop. Mange va med familjen i Tanzania och jag har besökt England några gånger men som sagt inte tillsammans.

Vi anlände till Kroatien i lördags och har sällskap av Angelica och Ville. Vi hämtade vår hyrbil och körde iväg mot vår lägenhet i orten Baska Voda som ligger längst Makarska rivieran.

Istället för att köra motorvägen valde vi att köra längst med kusten. Och såå fint det va. Påminner om Highway 1.
Vi körde förbi en skogsbrand så vattenflygplan körde i cirklar och släppte ut vattenmassor.

Såhär ser det ut hela vägen längst med kusten.

När vi kom fram till lägenheten byte vi snabbt om och vandrade ner mot havet. Riktigt svettiga! Stranden i Baska Voda är fylld med folk men vi lyckades tränga in oss. Snabbt ner i vattnet och svalka sig. Det är ca 35 grader här och vattnet kanske ligger på 23-24 så det är riktigt svalkande och skönt.

I söndags gick vi till en annan strand, inte riktigt lika mkt folk. Hittade en nice plats med solstolar och låg där heeeela dagen. Från 10 till 18.30 Mange gick och klippte sig, mkt nöjd med det. Kostade 70kr.
Vattnet är fantastiskt fint. Det är ju stenstränder så det första vi fick köpa var varsina badskor. Vi har med våra snorklar och testade men inte mkt att se förutom sjögurkor och sjöborrar:)

Idag körde vi till en liten liten by, Krvavica och besökte deras strand. Såg likadan ut fast mkt mindre folk. Några gånger kom en båt och la till för att sälja frukt.

Nu har vi slappat på rummet ett tag o ska snart käka kvällsmat. Måste väcka Mange först bara, han snarkar som en gris bredvid mig;)

Vi har bara varit här i tre dagar men av dom ställena vi besökt i Europa är Kroatien absolut den finaste!
Jag har varit här med syrran för sisådär tio år sedan men då var vi i norra delen, Opatija. Där badade och solade man på betongsatser så inte lika fint som rivieran.

Jag måste också ändra namn på bloggen, fler resor kommer det bli så kanske något i stil med Karins och Manges resor? får se vad det blir.

Hoppas ni har det lika bra i Sverige! XOXO från Karin och Mange??

Av Karin Kempinsky - 24 april 2014 12:06

Ja, nu har vi varit hemma i en vecka och jobben är i full gång. Det känns fortfarande overkligt att redan va hemma o det känns som vi snart ska packa för att åka till nästa stopp på vår rutt, men icke.

Under dessa sju månader vi va iväg hann vi med att besöka 11 olika länder, varav vi va längst i Usa 2 månader och absolut det resmål som kostade oss mest pengar.

Jag o Mange är väldigt överens om att Maldiverna va överläget bäst! Sen gillade jag Hawaii väldigt mkt och han Nya Zeeland. Men allt har varit fantastiskt och vi har haft det sååå bra. Vi har inte stött ihop med ett enda problem på hela vår resa:)

Här kommer lite fakta:)

Antal flygningar: 23.

Längsta flygning: Honolulu-Auckland 9h.

Kortaste flygning: Honolulu-Maui och Male-till någon liten inrikes flygplats, båda 20min.

Antal visum: 3 (Bali, Kambodja och Kina).

Antal foto tagna: ca 5000.

Antal hyrbilar: 3 (Kalifornien, Maui och Nya Zeeland).

Hemskickade paket: 3st med 10 kg i varje.

Antal kändisar vi träffat: 1, Dolph Lundgren.

Antal använda solskydd: Vi tappade räkingen efter Thailand, kanske blev det 10,12st.

Olika boeende: 49st.

Bästa boeendet: Hotell Kempinski i Bangkok, Lägenheten på Maui och stugan på Maldiverna.

Sämsta boeendet: Utan tvekan tuktuk resort på Koh Chang.

Antal förlovningar: 2:)

Vi har massa bilder att visa och ännu mer att berätta för er som orkar:)

Tack till alla er som följt oss, här kommer några sista bilder, hoppas dom inte varit med innan.

Stora kramar från oss!

Såhär bleka var vi när resan började, vår första dag i Washington.

och denna bilder är tagen på Maldiverna några dagar innan hemfärd. Lite skillnad iaf:)

Mange på utsiktstornet top of the rock i New York.

The Strip i Las Vegas

Fina Cabo san luas i Mexico

På Hawaii åkte i ner i en hajbur.

På Wakiki beach.

Auckland!

Rafting vid Taupo i Nya Zeeland, en av de roligaste sakerna vi gjort.

Bondi Beach i Sydney.

Påväg till Surfers Paradise stannade vi och åt vid denna jätte banan.

Massa fina kangaroos såg vi.

Mange provade kebab på Bali.

Båtutflykt på ön Phu Quoc i Vietnam.

Vi älskar denna lilla ö, Phu Quoc.

Några fina vänner vi träffade längst vägen.

Min privata bil i Bangkok:)

Elefantbad på Koh Chang.

Hong Kong gillar vi mkt!

I Shanghai.

Utanför Sommarpalatset i Peking.

Några bilder från världens paradis, Maldiverna!

Några öar i Maldiverna från ovan.

Tack för oss:) XOXO

Av Karin Kempinsky - 16 april 2014 21:50

Snart är det dags för vår allra sista flygning på vår jorden runt resa, det har blivit några st.
3 timmar kvar tills flyget lyfter mot Köpenhamn och det är ganska segt, nu vill man bara va hemma.
Men förhoppningsvis kan vi sova större delen så tiden går lite snabbare.

Som jag skrivit innan har vi haft sju fantastiska månader som vi aldrig kommer glömma:)
Nu blir det några lugna o sköna dagar hemma innan jobbet kallar igen på tisdag:)

Vi ses snart!

Av Karin Kempinsky - 11 april 2014 15:12

Hemresa börjar närma sig och vi är inne på resdag 198 av 204!!! Vi har sett många fina platser på tidigare resor och under denna resan men inget som är i närheten av Maldiverna som vi befinner oss på nu. Det är så fint och paradislikt så det går inte att beskriva. Filippinerna som va vårt favoritresmål innan med Thailand på andraplats är inget jämfört med Maldiverna:) Vi undrar om det kan finnas en finare plats.

Här kommer lite fina bilder på hur vi har det nu;)

Såhär långt har vi till havet från vår stuga.

Och baren måste besökas!

Här är grym snorkling, vi har sett färgglada o stora fiskar av alla slag, sköldpaddor, flera olika typer av rockor, gitarrhaj och små citronhajar.

Igår va vi ute på en båttur och såg hundratals med fina delfiner. Dom simmade och hoppade längst med båten så det va väldigt roligt:)

Jag hade kunnat lägga ut hur mkt bilder som helst men wifit är inte det bästa så tar alldeles för lång tid. Men vi har massa fler bilder att visa från detta paradis.
Ön vi bor på ligger i området Baa atoll och är 800m lång och 200m bred så det är en väldigt liten ö.
På kvällarna finns inte så mkt att göra, resorten har lite aktiviteter annars är det bara sol o bad som gäller:)

Jag har också blivit moster igen under vår tid här, till en liten baby Layla i England:) Så kul!

Om fem dagar börjar vi vår resa hem, det känns helt sjuk! Vi har sett så mkt, varit med om så mkt och träffat massa trevliga människor. Känns väldigt konstigt att restiden snart är över och vi ska hem och börja jobba(vilket verkligen behövs).
Men samtidigt erkänner vi båda två att det ska bli skönt att komma hem och bli uppassade av föräldrarna(jag ska ju hem till ännu ett hotell kempinsky;) och träffa alla vänner igen.
Samt ska vi äta massa med chips och dippa och följa IFKs slutspel:)

Soliga hälsningar från oss på denna underbara plats!

Av Karin Kempinsky - 2 april 2014 13:09

I Peking bodde vi hos Manges brors sambos bror och hans fru. Mkt trevligt och gick väldigt bra.

Vi bestämde oss för att börja besöka himmelska frides torg och den förbjudna staden, för att besöka muren efter helgen då det skulle va mindre folk.
Vi tog lite sovmorgon innan vi åkte till ikea(vi har testat många utländska ikea nu) och åt lunch, sen tunnelbanan till torget där vi gick en liten sväng och sen över vägen till förbjudna staden, men staden stängde redan halv fyra vilket vi tycker är tidigt och inte hade trott så vi fick gå runt den istället och kom till hutong kvarteren. Hutong är väldigt smala och trånga små gator med olika butiker och små cafe. Vi hamnade på den mest turistiga hutong gatan med massa folk så vi gick bara en liten bit för att sen åka och kolla på OS byn som dom byggde till OS 2008.
På kvällen tog Carl Johan och Pingping med oss på en riktigt kinesisk restaurang. Mange va nöjd med maten och jag tyckte sådär men det va annorlunda och ingen restaurang som bara jag o Mange gått o satt oss på.

På torget

Den turistiga Hutong gatan och utanför OS arenan.

Lite kinesmat.

Dagen efter, även då efter lite sovmorgon fick sommarpalatset besök av oss.
Efter 2-3 månader när vi inte gjort så mkt mer än gått till stranden blir man trött av att gå runt på sightseeing hela dagarna.

Men i måndags va vi tvungna till att gå upp tidigt, då hade vi nämligen bokat en chaffis som tog oss till muren. Den delen vi åkte till heter Mutianyu och här va knappt något folk. Finns ett annat ställe som är den mest turistiga delen men kan också bero på att det va vardag.
Vi tog skidliften upp och gick och gick. Och jag kan berätta att vi fick grym träningsvärk.
När vi kände att vi va nöjda skulle vi åkt bob-banan ner men pga av att det kom typ 10 droppar regn stängde dom den för kom det vatten på banan fungerade inte bromsarna. Och det va bra den stängdes för vi hade inte velat åka den banan utan fungerande bromsar.
Så vi fick ta liften tillbaka ner också.

Eftersom förbjudna staden va stängt sist vi försökte så fick vi åka tillbaka dit tidigare igår.
Vi gick runt i staden i tre timmar och jag är glad jag inte hade pappa med mig för då hade vi fortfarande varit kvar där.

Idag fick vi gå upp väldigt tidigt för att resa vidare till Maldiverna. Vi har mellanlandat i Kuala Lumpur och väntar nu på flyget som ska gå kl 21.
Både jag o Mange har väldigt höga förhoppningar på Maldiverna och har längtat dit sedan vår resa bokades:)

Ha det toppen hemma, vi ses om 14 dagar!

Av Karin Kempinsky - 30 mars 2014 17:14

Från flygplatsen in till Shanghai tog vi maglev tåget(snabbtåget), det kom upp i 301km/h som mest. Vi flög förbi alla bilar kändes det som:) När vi kom till stationen och skulle ta en taxi sista biten till hotellet försökte chaffisen blåsa oss på typ 500kr. Men eftersom många sagt till oss om taxipriserna(att det ska va väldigt billigt) i Kina så lyckades han inte lura oss.

Efter frukost på sängen dagen efter så begav vi oss för att köpa tågbiljetter till Peking (också med snabbtåget) och sen mot deras kändaste gata The Bund.
The bund går längst med floden och det är väldigt fin sikt till andra sidan med alla skyskrapor. Kapsylen (till höger på bilden) tycker jag är ganska cool:)

Där vi gick runt ett tag o bara strosade, sedan tog vi en tunnel över till andra sidan(där alla skyskrapor står). Shanghai är uppdelat i två delar pga av floden. I tunneln åkte man i vagnar och så va det massa bildeffekter. Det va ingen höjdare faktiskt.
Vi åt god lunch, tittade på tv tornet och kollade in ett shoppingcenter innan vi åkte tunneln tillbaka och gick till deras populäraste shoppinggata Nanjing Road.

På Nanjing Road.
Här ligger massa massa olika butiker med äkta varor, fina bilbutiker och sen bredvid kommer en stor byggnad med flera våningar där allt är fejk.
Dom som jobbar på fejkmarknaden är mkt bättre på engelska än alla andra kineser.

Vi hann även med att besöka Yuträdgården. Det är en av Kinas bäst bevarade trädgårdar med en del byggnader i klassisk kinesisk stil.
Runt trädgården finns det också mkt att se bl.a Tempel och lite marknader.

På kvällen gick vi till en takbar, åt och drack och njöt av den fina utsikten:)

Det var våra tre dagar i Shanghai och sen i fredags är vi i Peking.
Shanghai va häftigt och Peking är fint men vi är inte helt förtjusta i Kina. Aldrig har så många på så kort tid försökt lura oss. Här i Kina känns det som varenda kines vill lura dig, tyvärr. Så vi tycker det ska bli ganska skönt att åka vidare på onsdag.
Men vi har haft mkt fint väder, här i Peking är det strålande sol och klarblå himmel vilket vi har fattat inte är så vanligt.

Nu ska vi sova, imorgon ska vi besöka kinesiska muren. Enda anledningen till att jag ville till Kina:)
Och det sjuka är, om 18 dagar är vi hemma:(

Stora kramar från oss!

Av Karin Kempinsky - 25 mars 2014 15:42

I söndags (vår första dag i HK) tänkte vi gå upp tidigt för att ta spårvagnen upp till the Peak, en utsiktsplats men det blev inte så tidigt som vi tänkt så vi började med att ta tunnelbanan till Ikea för att äta lunch. Vi blev väldigt besvikna när vi kom dit och bara kunde köpa fem köttbullar i en pappersmugg:( inga tillbehör.
Men vi hittade en god restaurang i byggnaden bredvid så vi blev mätta ändå;)

Sen åkte vi för att köpa biljetter till spårvagnen men kön va alldeles för lång så vi tog taxi upp istället. Uppe på peaken finns två shoppingcenter med restauranger, Madame tussauds och två olika utsiktsplatser. En är gratis och den andra får man betala för.
Utsikten va fantastiskt, lite dimmigt men vi såg bra.

Utsikten mot södra Hong Kong.

Vi hittade en bar och kom på att vi va törstiga:)

Vi gick runt lite o kollade staden innan vi åkte tillbaka till vårt mini rum och tog en liten tupplur. På kvällen gick vi ner till avenue of stars,
Det ligger längst ner på området Kowloon som ligger rätt över själva Hong Kong ön, och påminner lite om Hollywood gatan med stjärnorna.

Också väldigt fint med skyskraporna som lyser upp på andra sidan floden på HK-ön.

Senare gick vi på olika marknader o fyndade lite:) jäkla va billigt, mkt billigare än Thailand.

Igår blev det Disneyland hela dagen! Här kommer en del bilder från dagen:)
Det va lagom med folk, vi behövde inte stå mkt i kö. Jag har varit på Disneyland i Paris några gånger och mot den parken så är denna väldigt liten, men vi var ändå väldigt nöjda med vårt besök här.

Parken stängde kl åtta och dom avslutade dagen med ett stort fyrverkeri. Vissa började ta plats till detta redan kl sex. Vi gick åt på restaurangen som ligger typ mittemot där fyrverkeriet hålls och blev lagom färdiga till det började. Det va fantastiskt fint!

Mange beställde popcorn milkshake!

Tunnelbanan till och från parken, jätte fin tycker jag:)

Vi gillade Hong Kong väldigt mkt, nu är vi i Shanghai och det första som händer är att en man försökte blåsa oss på flera hundra, men icke.
Så vi får väl se om vi kan gilla Shanghai lika mkt som HK.