Direktlänk till inlägg 30 mars 2014

Våra dagar i Shanghai!

Av Karin Kempinsky - 30 mars 2014 17:14

Från flygplatsen in till Shanghai tog vi maglev tåget(snabbtåget), det kom upp i 301km/h som mest. Vi flög förbi alla bilar kändes det som:) När vi kom till stationen och skulle ta en taxi sista biten till hotellet försökte chaffisen blåsa oss på typ 500kr. Men eftersom många sagt till oss om taxipriserna(att det ska va väldigt billigt) i Kina så lyckades han inte lura oss.

Efter frukost på sängen dagen efter så begav vi oss för att köpa tågbiljetter till Peking (också med snabbtåget) och sen mot deras kändaste gata The Bund.
The bund går längst med floden och det är väldigt fin sikt till andra sidan med alla skyskrapor. Kapsylen (till höger på bilden) tycker jag är ganska cool:)

Där vi gick runt ett tag o bara strosade, sedan tog vi en tunnel över till andra sidan(där alla skyskrapor står). Shanghai är uppdelat i två delar pga av floden. I tunneln åkte man i vagnar och så va det massa bildeffekter. Det va ingen höjdare faktiskt.
Vi åt god lunch, tittade på tv tornet och kollade in ett shoppingcenter innan vi åkte tunneln tillbaka och gick till deras populäraste shoppinggata Nanjing Road.

På Nanjing Road.
Här ligger massa massa olika butiker med äkta varor, fina bilbutiker och sen bredvid kommer en stor byggnad med flera våningar där allt är fejk.
Dom som jobbar på fejkmarknaden är mkt bättre på engelska än alla andra kineser.

Vi hann även med att besöka Yuträdgården. Det är en av Kinas bäst bevarade trädgårdar med en del byggnader i klassisk kinesisk stil.
Runt trädgården finns det också mkt att se bl.a Tempel och lite marknader.

På kvällen gick vi till en takbar, åt och drack och njöt av den fina utsikten:)

Det var våra tre dagar i Shanghai och sen i fredags är vi i Peking.
Shanghai va häftigt och Peking är fint men vi är inte helt förtjusta i Kina. Aldrig har så många på så kort tid försökt lura oss. Här i Kina känns det som varenda kines vill lura dig, tyvärr. Så vi tycker det ska bli ganska skönt att åka vidare på onsdag.
Men vi har haft mkt fint väder, här i Peking är det strålande sol och klarblå himmel vilket vi har fattat inte är så vanligt.

Nu ska vi sova, imorgon ska vi besöka kinesiska muren. Enda anledningen till att jag ville till Kina:)
Och det sjuka är, om 18 dagar är vi hemma:(

Stora kramar från oss!

Astrid

30 mars 2014 23:10

Roligt att pratas vid idag.Låter inte bra att ni hela tiden behöver vara på er vakt för att inte bli lurade.Ni har säkert blivit blåsta en del innan också, men inte på lika stora summor o då har ni inte märkt av det på samma sätt. Overkligt men härligt(tycker vi men nog inte ni) att ni snart är hemma igen.Forsätt att vara rädda om er o åka/flyga försiktigt.