Inlägg publicerade under kategorin Kina

Av Karin Kempinsky - 2 april 2014 13:09

I Peking bodde vi hos Manges brors sambos bror och hans fru. Mkt trevligt och gick väldigt bra.

Vi bestämde oss för att börja besöka himmelska frides torg och den förbjudna staden, för att besöka muren efter helgen då det skulle va mindre folk.
Vi tog lite sovmorgon innan vi åkte till ikea(vi har testat många utländska ikea nu) och åt lunch, sen tunnelbanan till torget där vi gick en liten sväng och sen över vägen till förbjudna staden, men staden stängde redan halv fyra vilket vi tycker är tidigt och inte hade trott så vi fick gå runt den istället och kom till hutong kvarteren. Hutong är väldigt smala och trånga små gator med olika butiker och små cafe. Vi hamnade på den mest turistiga hutong gatan med massa folk så vi gick bara en liten bit för att sen åka och kolla på OS byn som dom byggde till OS 2008.
På kvällen tog Carl Johan och Pingping med oss på en riktigt kinesisk restaurang. Mange va nöjd med maten och jag tyckte sådär men det va annorlunda och ingen restaurang som bara jag o Mange gått o satt oss på.

På torget

Den turistiga Hutong gatan och utanför OS arenan.

Lite kinesmat.

Dagen efter, även då efter lite sovmorgon fick sommarpalatset besök av oss.
Efter 2-3 månader när vi inte gjort så mkt mer än gått till stranden blir man trött av att gå runt på sightseeing hela dagarna.

Men i måndags va vi tvungna till att gå upp tidigt, då hade vi nämligen bokat en chaffis som tog oss till muren. Den delen vi åkte till heter Mutianyu och här va knappt något folk. Finns ett annat ställe som är den mest turistiga delen men kan också bero på att det va vardag.
Vi tog skidliften upp och gick och gick. Och jag kan berätta att vi fick grym träningsvärk.
När vi kände att vi va nöjda skulle vi åkt bob-banan ner men pga av att det kom typ 10 droppar regn stängde dom den för kom det vatten på banan fungerade inte bromsarna. Och det va bra den stängdes för vi hade inte velat åka den banan utan fungerande bromsar.
Så vi fick ta liften tillbaka ner också.

Eftersom förbjudna staden va stängt sist vi försökte så fick vi åka tillbaka dit tidigare igår.
Vi gick runt i staden i tre timmar och jag är glad jag inte hade pappa med mig för då hade vi fortfarande varit kvar där.

Idag fick vi gå upp väldigt tidigt för att resa vidare till Maldiverna. Vi har mellanlandat i Kuala Lumpur och väntar nu på flyget som ska gå kl 21.
Både jag o Mange har väldigt höga förhoppningar på Maldiverna och har längtat dit sedan vår resa bokades:)

Ha det toppen hemma, vi ses om 14 dagar!

Av Karin Kempinsky - 30 mars 2014 17:14

Från flygplatsen in till Shanghai tog vi maglev tåget(snabbtåget), det kom upp i 301km/h som mest. Vi flög förbi alla bilar kändes det som:) När vi kom till stationen och skulle ta en taxi sista biten till hotellet försökte chaffisen blåsa oss på typ 500kr. Men eftersom många sagt till oss om taxipriserna(att det ska va väldigt billigt) i Kina så lyckades han inte lura oss.

Efter frukost på sängen dagen efter så begav vi oss för att köpa tågbiljetter till Peking (också med snabbtåget) och sen mot deras kändaste gata The Bund.
The bund går längst med floden och det är väldigt fin sikt till andra sidan med alla skyskrapor. Kapsylen (till höger på bilden) tycker jag är ganska cool:)

Där vi gick runt ett tag o bara strosade, sedan tog vi en tunnel över till andra sidan(där alla skyskrapor står). Shanghai är uppdelat i två delar pga av floden. I tunneln åkte man i vagnar och så va det massa bildeffekter. Det va ingen höjdare faktiskt.
Vi åt god lunch, tittade på tv tornet och kollade in ett shoppingcenter innan vi åkte tunneln tillbaka och gick till deras populäraste shoppinggata Nanjing Road.

På Nanjing Road.
Här ligger massa massa olika butiker med äkta varor, fina bilbutiker och sen bredvid kommer en stor byggnad med flera våningar där allt är fejk.
Dom som jobbar på fejkmarknaden är mkt bättre på engelska än alla andra kineser.

Vi hann även med att besöka Yuträdgården. Det är en av Kinas bäst bevarade trädgårdar med en del byggnader i klassisk kinesisk stil.
Runt trädgården finns det också mkt att se bl.a Tempel och lite marknader.

På kvällen gick vi till en takbar, åt och drack och njöt av den fina utsikten:)

Det var våra tre dagar i Shanghai och sen i fredags är vi i Peking.
Shanghai va häftigt och Peking är fint men vi är inte helt förtjusta i Kina. Aldrig har så många på så kort tid försökt lura oss. Här i Kina känns det som varenda kines vill lura dig, tyvärr. Så vi tycker det ska bli ganska skönt att åka vidare på onsdag.
Men vi har haft mkt fint väder, här i Peking är det strålande sol och klarblå himmel vilket vi har fattat inte är så vanligt.

Nu ska vi sova, imorgon ska vi besöka kinesiska muren. Enda anledningen till att jag ville till Kina:)