Direktlänk till inlägg 22 mars 2014

Från Koh Samui till Hong Kong!

Av Karin Kempinsky - 22 mars 2014 15:51

Efter drygt veckan på Koh Tao åkte vi till Thailands näst största ö Koh Samui. Vi bodde på ett litet guesthouse för ca 100kr natten och för dom pengarna va det mer än helt ok. Ca 250 m till stranden och när vi gick dit första dagen så hittade vi en svensk restaurang:) och jäkla vad gott det va med svensk mat, så där blev vi stammisar under vår vecka. Absolut godast va korv stroganoffen:)

Vi bodde vid Koh Samuis populäraste strand, Chaweng beach. Också där som deras centrum. En massa butiker, skräddare o restauranger på rad. Dom första dagarna på stranden blåste det en del och va höga vågor. Därför va vattnet grumligare men sista dagarna blev det lugnare och genast blev vattnet finare. Fast inte så fint som Koh Tao.
Det sämsta på denna strand är alla försäljare, på ca en minut tjatade minst tio olika försäljare om glass o smycken.

Även på denna ön hyrde vi moppe, Mange kör väldigt bra:) Vi letade reda på postkontoret så vi kunde skicka hem lite saker, körde sen till en strand på norra ön, Maenam. Väldigt fin strand och väldigt lugn, inte så mkt folk och inga försäljare.

Vi körde också o tittade på Big Buddha. Statyn är ca 12 m hög.

Vi passade även på att gå till en skräddare, Mange beställde en kostym och jag en klänning.
Vi blev super nöjda!:)

Det kändes lite trist att behöva lämna Thailand, vi har verkligen haft en super månad där. Ännu lite tristare att vår resa börjar gå mot sitt slut, vi har mindre än en månad kvar. Tiden har sprungit iväg och det känns helt sjukt att det va sex månader sedan vi kom till Washington.
Men vi har ju några stopp kvar som ska hinnas med på den sista månaden.

Och nu har vi anlänt till Hong Kong efter en jäkla lång resa. Från Koh Samui till Bangkok med båt och buss tog det 17 h, vi kom fram till busscentralen i BKK kl sex på morgonen (lite senare än beräknat pga av att bussen tog en liten paus mitt på vägen o vägrade att starta men till slut så vaknade den till liv igen) och först tänkte vi ta in på ett flygplats hotell för att sova några timmar men vi hoppade det för vi tyckte inte det va så lönt, kl 13 skulle vårt flyg till HK gå. Men ca en timme innan drog värsta ovädret in och inga flyg kunde lyfta eller landa så vårt flyg blev tre h försenat. Så vi va på flygplatsen i ganska exakt 10 timmar, Sådär kul!
Men till slut kom vi iväg och nu ska vi snart sova i vårt mini rum för att orka upp tidigt imorgon och kolla in staden.

Kramar till er alla från oss!

Maria Ahlquist

25 mars 2014 14:22

Åh vad gott de ser ut, e de stuvade makaroner? Ni ser ut till att ha de jätte härligt och bruna och fina e ni. ❤️❤️❤️

Karin Kempinsky

25 mars 2014 14:33

Japp, så gott med svensk mat efter sex månader:) hoppas allt är bra och att operationen gick bra! Kramar