Direktlänk till inlägg 16 februari 2014

En vecka i Sihanoukville!

Av Karin Kempinsky - 16 februari 2014 15:42

På Phu Quoc bokade vi bussresan till Kambodja o Sihanoukville, den började kl sju på morgonen när minibussen hämtade upp oss o körde oss till båtpiren, båten gick i tid o tog ca 1,5h. På fastlandet stod en man med en skylt med våra namn o vi hoppade in i den bussen o tyckte det va skönt att den skulle ta oss direkt till Sihanoukville. Men icke, tre bussbyten till blev det o en massa timmars väntetid mellan varje, så efter tio h var vi äntligen framme:) Vi fick ta en liten tuk tuk till hotellet, checkade in o kom sen på att vi glömt en väska på bussen, så snabbt blev det tuk tuk tillbaka o som tur va var vår väska kvar:)
Vid gränsen mellan länderna så fick man köpa ett läkarintyg i ett litet bås.

Hotellet vi bott på en vecka nu har varit helt ok, ca 70 m till stranden:)
Första dagen va stranden väldigt fint med klart vatten men det va också den enda dagen. Efter det har vattnet varit mkt högre o grumligare.
Vi bor vid den populäraste stranden, Ochheuteal Beach med massa barer o restauranger.

På Ochheuteal Beach hade vi läste att det skulle ligga en svensk restaurang med köttbullar så den letade vi upp:) Mange valde pyttipanna o var väldigt nöjd.

En dag tog vi tuk tuk till den betydligt lugnare Otres beach.

Fick mina ben "rakade", dom tar bort håret med en tråd. Jag tyckte det gjorde lite ont faktiskt.

Mange i en tuk tuk:)

Vi funderade på om vi skulle stanna här längre än en vecka men har kommit fram till att vi är rätt nöjda. Så imorgon har vi bokat en minibuss med två andra till huvudstaden Phnom Penh där vi ska va i två dagar o kolla på bla Killing fields och ett fängelse. Sedan åker vi till Siem Reap där Angkor Wat står på listan o sen blir det Thailandia;)

Vi båda tycker det är lite tråkigt att missa hela OS, vi har inte hittat någon som visar det här nere. Men vi har följt det genom Aftonbladets liveuppdatering och även ringt till Philip som har fått visat tvn genom FaceTime:)
Så nu ska bara Arsenal slå ut Liverfool ur Fa-cupen så blir dagen ännu bättre;)
Stora kramar från oss!

Lovisa

16 februari 2014 16:30

Härligt ni verkar ha det! Åk till angkor wat så att ni ser det i soluppgången, riktigt fint! Speglas fint i vattnet som är framför. Man ska gå in så att man är på "innergården" vi höll på att missa det och stanna utanför :)

Markus

17 februari 2014 13:09

Ja, ni verkar ha en härlig resa. 2 dagar i Phnom Penh är nog rätt lagom - förutom killing fields och fängelset (vilket innan Pol Pot tog över var ett gymnasium) kan jag inte minnas att där var så mycket att uppleva. Från Phnom Penh rekommenderar jag varmt att ni tar båten till Siam Riep och om ni ska vidare till Thailand rekommenderar jag att ni flyger från Siam Riep - vägarna och bussarna i Kambodja är allt annat än bra... Tror inte ni behöver stanna jättelänge i Siem Riep heller - efter 3 dagar med tempel var vi mer än nöjda, men hyr gärna cyklar eller en egen tuk tuk så att ni kan planera dagarna som ni vill.

Marita

23 februari 2014 01:53

Ett litet tips: Jag och Malena var på Lonely beach på Koh Chang. En mysig och lugn strand om det är det man vill ha. Vi bodde i en trähydda=lågbudgetvarianten, men det var jättemysigt!
Det fanns några restauranger och en liten enkel butik, men inget hålligång. I så fall får man själv stå för det.. :-)
Kram på er!

Karin Kempinsky

23 februari 2014 02:22

Det låter bra! Vi ska bo vid white beach dom första dagarna men hade tänkte att flytta oss till ett annat ställe senare.