Inlägg publicerade under kategorin Vietnam

Av Karin Kempinsky - 5 februari 2014 13:29

Efter en lång bussresa från Phan Thiet och en kort flygresa från HCM med propellerplan kom vi fram till ön Phu Quoc.
Hade lite krångel med hotellet vi bokat men det löste sig bra till slut och vi kände snabbt att på denna ön skulle vi trivas bra!
Bättre stränder, bättre vatten, bättre mat, och många pratar hyfsat bra engelska här.
Vi bor på en liten resort ca fem min från stranden long beach.

Idag va vi på en fiske o snorklingsutflykt, va väl helt ok. Kommer vara svårt att hitta bättre snorklingsställe än Maui. Mange blev sur för han inte fick någon fisk när jag fick,haha tji fick han;)
Höjdpunkten på utflykten va när vi besökte Sao beach, kritvit sand och riktigt fint vatten.

Vi bor hyfsat nära centrum här, så varje kväll har dom marknad och restaurangerna dukar upp sina seafood bufféer.

Eftersom vi bara får va i Vietnam i 15 dagar så går vårt äventyr vidare på måndag. Då blir det Sihanoukville i Kambodja.

Soliga kramar från oss!

Av Karin Kempinsky - 29 januari 2014 14:18

Vi landade i Ho Chi Minh på kvällen och efter vi checkat in o lämnat bagaget på hotellet tog vi en liten kvällstur i staden.
Utan att vi visste det när vi bokade så låg vårt hotell precis bredvid busstationen där bussarna går till Pahn Thiet. Så det va ju toppen.
Även här kör dom som galningar med sina mopeder, tutar så man får ont i öronen och dom håller sig inte direkt på rätt sida av vägen heller så man får verkligen passa sig när man ska gå över vägen.
Vi gick såklart till Hard rock cafe o köpte dom obligatoriska glasen(börjar bli ganska många nu).
Vi kom in på en gata där alla lyxmärken finns och det va väldigt skönt att gå där för va inte alls mkt folk och mopeder:)
Lite bilder från Ho Chi Minh:

Tidigt dagen efter gick bussen till Phan Thiet där vi bokat 6 dagar på en resort. Vi fick tag på dom sista bussbiljetterna för den turen så därför hamnade jag längst fram medans Mange fick tränga in sig längst bak i bussen. Det är inte mer än 20 mil mellan HCM och Phan Thiet men pga av dåliga vägar och massa mopeder så tog resan drygt fem timmar. Men pga av att det tar så långt tid kör dom med en sovbuss.
Vi kommer behöva ta en likadan buss tillbaka till HCM på söndag då vi ska flyga till Phu Quoc(en vietnamesisk ö precis vis gränsen till Kambodja)

Vår resort ligger ganska öde, ca en mil ifrån staden Phan Thiet.
Runt resorten finns en kiosk inget annat tyvärr. Maten är inte så jätte god här på resorten så hade varit skönt med en annan restaurang.
Men annars är det bra, solen skinner, ligger precis vid stranden och här är inte så många turister så behöver inte trängas vid solstolarna:)

Efter stranden idag så åkte vi in till Phan Thiet. Va inget jätte speciellt med den staden men gott med annan mat.

Två bilder därifrån:

Va försiktiga i snöstormen där hemma!