Av Karin Kempinsky - 22 december 2013 14:45

Efter några fina dagar i Sydney och en övernattning hos David o Cath(som vi träffade på hawaii) i en liten liten stad som heter Woy woy är vi nu i Surfers Paradise. Cath skulle köra upp o fira jul hos sina föräldrar o släppte av oss påvägen dit.
Eftersom alla hotell va extra dyra nu över jultider så har vi hyrt ett rum i en lägenhet, just nu bor här ingen mer men det verkar som det ska senare. Lägenheten är ok, det bästa är att den ligger 50 m från stranden:)
Vi ska va här i 8 dagar, ganska skönt att stanna lite mer än två/tre dagar som vi gjorde för det mesta i Nya Zeeland.
När vi va hos dom i Woy Woy så visade David mig en redback spindel(en av de farligaste i Australien) den satt under en bänk på deras altan så efter det tittar jag lite extra under stolarna:) Vi ska åka tillbaka med Cath för att fira nyår med dom o då erbjöd dom att vi kunde tälta på deras tomt för att vi skulle få lite mer privat då än att sova i tv rummet men efter hans visning på spindeln och att det fanns fler i buskarna så absolut INTE:)

Nog om det, idag va det en liten julmarknad här o lite uppträde med julsånger, mkt mysigt och även vi fick lite julkänslor:) Imorgon ska det va julbio på stranden som vi tänkt gå på.

Stranden här är lång och fin med massa skyskrapor runtomkring, mycket folk och höga vågor.
Förhoppningsvis kommer dagarna här bestå av sol o bad men vi har planerat in iaf ett besök på någon av alla nöjesparker i närheten, förmodligen en stor vattenpark.

Påvägen upp hit såg vi vilda kängurus för första gången, mkt fina!

När jag såg denna skylten tittade jag upp i träden men inga koalor visade sig:(

Tillbaka lite till Sydney, i födelsedagspresent fick Mange att klättra upp för Harbour bron. Turen tog ca tre timmar och det va inte alls speciellt jobbigt som vi trodde. Högst uppe på bron sjöng hela vår grupp för han så Mange blev mkt nöjd med sin dag:) Har inga bilder på detta att lägga upp för man fick inte ta med kameran så dom tog foto som man fick köpa framkallade o klara.

Så ni får se den bilden istället:)

God jul till er alla! Hoppas ni får trevliga juldagar och många klappar:)

Juliga kramar från oss!

Av Karin Kempinsky - 18 december 2013 13:40

Flyget från Auckland gick kl 8.00 så vi fick gå upp kl 5 så vi va ganska trötta när vi kom till Sydney.
Efter vi checkat in på hotellet tog vi bussen till Ikea, och så gott det va med köttbullar, mos o sås, dom hade också väldigt gott svenskt lösgodis så det blev en del:)

Efter besöket tog vi bussen tillbaka till hotellet o sov en massa timmar, så vi kom inte ut mer den kvällen.

Idag åkte vi till berömda Bondi beach.

Det va faktiskt bättre än vi väntat oss. Där va mkt folk men stranden va väldigt fin o havet väldigt klart.
Tydligen hade där varit fyra späckhuggare o hoppat precis innan vi kom, det va lite tråkigt att missa det.

Sen tog vi bussen tillbaka och åkte båt till Darling harbour. Gick där en runda, åt och gick på 9D film.

Fint med julpynt!

Från båtturen.

Imorgon ska Mange firas, han blir hela 27 år gammal:)

Byebye!

Av Karin Kempinsky - 15 december 2013 07:50

Vi bor i en liten by som heter Paihia, som är utgångspunkt om man vill åka runt bland öarna omkring.

Idag vaknade vi till strålande solsken och bestämde oss för att ta vattentaxin till Roberton Isand.

Fantastisk fin ö,  här spenderade vi hela dagen och passade även på att gå upp på toppen för att sen den fina utsikten.

Igår var vi på en riktigt trevlig utflykt. Bussen skulle ta oss till den nordligaste punkten Cape Reinga med några stopp på vägen. Första stoppet va i någon skog där vi fick krama jätte träd.

Sen vidare norrut körde bussen på "motorvägen" som går på 90 Miles beach.

Sen åkte vi sandboardning från dessa sanddyner. Vägen upp va inte att leka med.

Sen va vi framme vid NZs nordligaste punkt, här möts två hav, stilla havet och tasmanhavet.

Så här ser det ut vid Cape Reigna.

Hoppas ni har det bra där hemma!
Puss från oss!

Av Karin Kempinsky - 13 december 2013 08:19

Här kommer några fler bilder, dom kom inte med i förra inlägget för det ville inte alls om jag ville.

Rere falls.

Påvägen till Cathedral Cove.
Naturen är väldigt väldigt fin här på NZ.

Stingray bay.

Av Karin Kempinsky - 13 december 2013 07:10

Nu börjar våra dagar på Nya Zeeland gå mot sitt slut, på tisdag går resan vidare mot Sydney och en månad i Australien.
Då Australien aldrig har lockat mig (Karin) speciellt mkt ska det bli spännande o se hur det är där.

Vi har varit på NZ i två veckor nu och vår resa här har varit:
Auckland-Rotoura-Taupo-Gisborne-Whitianga(coromandel)-Paihia (här är vi nu)
Eftersom vi inte hade så mkt tid här valde vi att bara koncentrera oss på nordön, skulle egentligen åkt vidare från Christchurch på sydön men vi bokade ny biljett.
Jag har ju redan skrivit om Auckland och Rotoura så det behöver jag ju inte upprepa.

På flyget från Honolulu till Auckland pratade Mange med killen han satt bredvid som rekommenderade att åka till Lake Taupo för äventyr.
Så hit körde vi och äventyr blev det:)

Mange hoppade bungy jump. Jag stod minst lika nervös och tittade på:) bungy jump är inget för mig.

Dagen efter Manges hopp blev det rafting ner för Tongariro River. Det va sjukt kul och absolut en av dom roligaste saker vi gjort. För er som inte vet vad rafting är så åker man gummibåt ner för en flod där det är lite stenar i vägen, mkt strömmigt och en hel del fall:) det va mkt kul och ska absolut göras igen någon gång. Bilderna där ifrån finns bara på cd så dom får ni vänta med att se.

När vi körde till Taupo så hittade vi lite varma källor att bada i. Jätte varmt o när det blev för varmt tog man bara några steg ut så hamnade man i floden med aningen kallare vatten.

Vi har haft lite otur med vädret så efter Taupo körde vi mot Gisborne där vädret skulle va bättre, och det va de. Så vi stannade i Gisborne några dagar för att bara sola o bada. Här träffade ett trevligt finskt par som vi utklassade i pingis:)

Efter lite strandhäng ena dagen körde vi mot Rere falls som vi hade läst om. Vattenfallet va ju fint men det roligast va att en liten bit därifrån finns ett ställe som heter rere rockslide. Där kan man åka med en liten surfbräda ner för klippor. Vilket va riktigt roligt och där va inga flera än jag o Mange så vi kunde åka som vi ville:)

Efter några dagar begav vi oss vidare mot Coromandel halvön och vi valde att bo i byn Whitianga.
Här besökte vi flera olika stränder och den finaste är absolut Catedral Cove. Efter man parkerat bilen tog det ca 30 min att gå hit.

Vi besökt såklart även Hot Water beach. Där du pga en varm källa under berget kan gräva din egen pool o mysa i ett 60 gradit vatten:) Två gånger om dagen funkar detta, när det är lågvatten.
Det va riktigt gött!

Nu är vi som jag skrivit innan i Paihia som ligger i Bay of Islands området i norra delen på norra ön.
Här ska va riktigt fint så förhoppningsvis kan vädret bli lite bättre än vad det varit idag så vi kan åka ut till öarna.
Imorgon ska vi åka en buss tur till den nordligaste punkten Cape Regina, där två hav möts. På vägen blir det massa stopp bl.a Åka på surfbrädor ner for stora sanddyner. En del av vägen går på en strand.

Vi ska va här tills på måndag, då ska vi köra tillbaka till Auckland o bo över nära flygplatsen, flyget går tiiiidigt på morgonen.

Än så länge har Nya Zeeland varit fantastiskt och vi har trivts varje minut:)
Ha det så bra där hemma och trevlig lucia på er!

Av Karin Kempinsky - 4 december 2013 07:25

Eftersom vi inte hade bra wi-fi i Auckland blir det två inlägg på rad.
Efter vi lämnat Auckland körde vi mot:

Här har dom spelat in nästan alla scener (dom som utspelas i hobbitbyn) i sagan om ringen filmerna o Hobbit filmerna.
Vi gick runt med guide som berättade en massa om hur dom spelat in vissa scener, om träd dom byggt upp av bl.a stål (trädet ovanför frodos hål är fejk) mm. Inför hobbit filmerna byggde dom nio nya hobbithål men dom kom aldrig till användning.
Turen tog ca 2h och i hobbitbaren bjöd dom på öl o cider:)

Frodo o Bilbos hobbithål med det fejkade trädet ovanpå.

Byn i bakgrunden där hobbitarnas bar finns.

Sams håla.

När vi va nöjda med besöket körde vi mot staden Rotorua, denna stad luktar typ som, ja, ruttna ägg. Detta pga av explosiva gejser, kokande lerpölar och all sulfur gas som kommer ut.
Här är vädret riktigt höstigt, mörkt och regnigt. Idag skulle vi egentligen åkt i någon grotta på badringar med det va tydligen fullbokat så istället körde vi mot Hell's Gate. Ett spa med bl.a heta lerbad där vi fick testa två olika bad.

Med heta lerpölar o gejser som ryker i bakgrunden.

Imorgon bär vårt Nya Zeeland äventyr vidare mot Lake Taupo, vädret verkar inte bättre där, vi får nog vänta till helgen eller början av nästa vecka.

Byebye!

Av Karin Kempinsky - 4 december 2013 06:52

Auckland skytower va vi självklart uppe i.

Där dom hade lite glas golv. Tror vi va ca 200 m upp här.

Lite julpynt:)

Vid hamnen fanns välidgt många goda o mysiga restauranger!

Vår andra dag i Auckland tog vi färjan över till Waiheke Island. En mellanstor ö med en hel del stränder, vi valde Palm beach. Väldigt bred och fin strand. Med mig o Mange va det kanske 20 pers till, så ingen trängsel här:) Vattnet va lite kallare än vad vi är vana vid sen Mexico o Hawaii så det svalkade bra.
Efter en toppen dag här tog vi färjan tillbaka, åt i hamnen o gick o bowlade:)
Dagen efter va det tid att checka ut och hämta hyrbilen och bege oss lite söderut!

Palm beach. Som ni ser ingen trängsel:)

Auckland från färjan.

Av Karin Kempinsky - 1 december 2013 10:54

Hittade en skandinavisk butik idag, mums va gott:)
Köpte en del så vi har ett litet lager.

Vi försöker vänja oss med att vi inte har 30 grader längre, runt 20 är här nog bara.