Av Karin Kempinsky - 22 mars 2014 15:51

Efter drygt veckan på Koh Tao åkte vi till Thailands näst största ö Koh Samui. Vi bodde på ett litet guesthouse för ca 100kr natten och för dom pengarna va det mer än helt ok. Ca 250 m till stranden och när vi gick dit första dagen så hittade vi en svensk restaurang:) och jäkla vad gott det va med svensk mat, så där blev vi stammisar under vår vecka. Absolut godast va korv stroganoffen:)

Vi bodde vid Koh Samuis populäraste strand, Chaweng beach. Också där som deras centrum. En massa butiker, skräddare o restauranger på rad. Dom första dagarna på stranden blåste det en del och va höga vågor. Därför va vattnet grumligare men sista dagarna blev det lugnare och genast blev vattnet finare. Fast inte så fint som Koh Tao.
Det sämsta på denna strand är alla försäljare, på ca en minut tjatade minst tio olika försäljare om glass o smycken.

Även på denna ön hyrde vi moppe, Mange kör väldigt bra:) Vi letade reda på postkontoret så vi kunde skicka hem lite saker, körde sen till en strand på norra ön, Maenam. Väldigt fin strand och väldigt lugn, inte så mkt folk och inga försäljare.

Vi körde också o tittade på Big Buddha. Statyn är ca 12 m hög.

Vi passade även på att gå till en skräddare, Mange beställde en kostym och jag en klänning.
Vi blev super nöjda!:)

Det kändes lite trist att behöva lämna Thailand, vi har verkligen haft en super månad där. Ännu lite tristare att vår resa börjar gå mot sitt slut, vi har mindre än en månad kvar. Tiden har sprungit iväg och det känns helt sjukt att det va sex månader sedan vi kom till Washington.
Men vi har ju några stopp kvar som ska hinnas med på den sista månaden.

Och nu har vi anlänt till Hong Kong efter en jäkla lång resa. Från Koh Samui till Bangkok med båt och buss tog det 17 h, vi kom fram till busscentralen i BKK kl sex på morgonen (lite senare än beräknat pga av att bussen tog en liten paus mitt på vägen o vägrade att starta men till slut så vaknade den till liv igen) och först tänkte vi ta in på ett flygplats hotell för att sova några timmar men vi hoppade det för vi tyckte inte det va så lönt, kl 13 skulle vårt flyg till HK gå. Men ca en timme innan drog värsta ovädret in och inga flyg kunde lyfta eller landa så vårt flyg blev tre h försenat. Så vi va på flygplatsen i ganska exakt 10 timmar, Sådär kul!
Men till slut kom vi iväg och nu ska vi snart sova i vårt mini rum för att orka upp tidigt imorgon och kolla in staden.

Kramar till er alla från oss!

Av Karin Kempinsky - 13 mars 2014 16:59

Igår hyrde vi en egen longtail båt med Lina o Ted som körde oss till några olika ställen.
Jag såg mest framemot att snorkla där det finns revhajar men tyvärr kunde han inte köra till den sidan av ön för det blåste för mkt o det va stora vågor:(

Men dom andra stoppen va fina o bra snorkling, var ungefär samma fiskar vi såg på varje stopp.
Det va bl.a stora stora fiskstim så det kändes som vi snorklade i ett stort akvarium.

Idag har vi haft vår sista dag med Lina o Ted som åker hem till Sverige på lördag. Imorgon tar jag o Mange båten till koh Samui där vi ska va vår sista vecka i Thailand.

Här kommer lite bilder på fina fiskar:)

Av Karin Kempinsky - 8 mars 2014 12:57

Direkt när vi kom fram till Koh Tao efter en lååång resa hit från Koh Chang kände vi att vi absolut gjort rätt i att följa med Lina o Ted hit. Redan i hamnstaden va vatten superklart så man såg massa korallfiskar från ytan.

Vi checkade in på hotellet gick o åt frukost o sen ner till stranden för att bada, ganska så svettiga efter resan hit.
Vi bor vid den längsta stranden Sairee beach, vattnet kristallklart o fina korallrev som man kan simma till från stranden. En fisk bet Mange i fingret, jag tyckte det va ganska kul;)
Ska man klaga på något så är det lite synd att det är grovkornigsand, men det funkar:)

Det är gott med grillad majskolv på stranden!:)

På dag nr 2 hyrde vi moppe och körde söderut till lite olika stränder på ön.
Vårt första stopp blev shark bay där man kan snorkla med bl.a Revhajar. Vi hoppade i o simmade ut men tyckte sikten va för dålig så vi vände tillbaka, så tyvärr inga hajar:( men fint va där!
Kanske ska vi åka dit med båt istället så vi slipper simma ut.

Ett annat stopp va Freedom beach!

Idag har Mange tyvärr blivit magsjuk så jag gick ner med Lina till stranden ett tag innan vi gick till frissan. Får verkligen hoppas han mår bättre imorgon.
Vi ska va här till iaf till den 13:de, sen ska vi nog åka till en mini ö precis bredvid Koh Tao som också verkar helt underbar.

Vi har sett många fantastiskt fina ställen under vår resa och Koh Tao är absolut på topp tre listan, kanske som etta:) Så alla som ska till Thailand borde åka hit.

Kramar från oss!

Av Karin Kempinsky - 4 mars 2014 14:58

Förra söndagen kom vi till ön Koh Chang. Dom första dagarna va vädret lite sådär men eftersom jag va sjuk då gjorde det inte så mkt. Men nu har solen visat sig och vi har haft det mkt bra.
Vi har inte gjort så mkt mer än varit på stranden, tagit massage, lite shopping och umgåtts med Lina o Ted.

Igår va vi på elefantridning och vi fick även bada med dom. Det va väldigt kul o vår elefant va mkt snäll och hela 52 år gammal.

Vi har bott på två olika ställen, det första va sjukt dåligt så efter våra fyra bokade nätter där stack vi så fort vi kunde:) Den senaste veckan har vi bott på ett jätte fint hotell med stranden precis över vägen. Båda våra boende ligger vid stranden White beach, vilken är Koh Changs största o mest turistiga strand. Men vi hittade ett bra ställe med solstolar o trivts väldigt bra där.

White beach från en liten utsiktsplats.

Vi skulle egentligen åkt till Koh Kood efter Koh Chang men vi tycker det är kul med lite sällskap så imorgon följer vi med Lina o Ted till Koh Tao. Resan dit tar ca 24 h så torsdag morgon är vi framme.

XOXO Karin o Mange!

Av Karin Kempinsky - 22 februari 2014 18:44

Vi landade i Bangkok rätt sent så det blev taxi till hotellet o roomservice direkt!

Jag jag har alltid velat bo på ett Kempinski hotell och äntligen blev det av:)

Hittade ett bra pris på bookings.se o det är värt varenda krona.

Frukostbuffen va större än störst och Mange fick champagne till:)

Idag har legat vid poolen hela dagen, där blev vi verkligen uppassade hela tiden. Dom sprang med gratis dricka hela tiden och vi fick massage.
Vi skulle åkt till bussterminalen för att fixa biljetterna till koh chang, men det tog hotellet hand om så vi kunde sola o bada direkt:)

På eftermiddagen stötte vi ihop med ingen mindre än Dolph Lundgren! Då Mange är ganska feg av sig så fick jag gå fram o fråga om vi fick ta en bild:) och lite småsnack hanns också med:)

På kvällen hann vi med ett besök på shopping centret bredvid, Mange behövde ett par nya shorts och det hittade han.

Det verkar som demonstrationerna har varit ganska nära hotellet, men inget vi märkt av förutom att några vägar varit stängda o mkt poliser ute.

Imorgon blir det en sex h bussresa till Koh Chang o vi hoppas någon där visar hockeyfinalen!
Kramar till er!

Av Karin Kempinsky - 20 februari 2014 14:48

Vi tog minibuss från Sihanoukville med våra norska vänner till Phnom Penh, checkad in på hotellet o sen åkte vi till fängelset Tuol Sleng. Det va en skola innan Pol Pot kom in med sin arme i Phnom Penh o gjorde om det till ett fängelse. Det va hemskt o få reda på vilka hemska saker dom gjort på människor där. Jag lägger inte upp så många bilder därifrån för det är inga trevliga o roliga bilder, lika så med killing fields.
Killing fields besökte vi dagen efter, ett fält ca 15 km utanför Phnom Penh dit dom körde fångarna från fängelset för att avrätta dom. Det va lika hemskt o gå där o det är svårt att ta in. Va bara ca 40 år sedan detta hemska hände.

Minnesmonumentet på Killing fields och en av skyltarna som beskriver vad som hände där.

Nu till något roligare:) Vi har träffat några riktigt trevliga människor, Kalle o Nisse träffade vi redan på Phu Qouc i Vietnam och Lina o Ted träffade vi på bussen till Phnom Penh, så vi sex gick ut o hade en mkt trevlig kväll.
Kalle o Nisse träffade vi här i Siem Reap igen:) Kanske hinner vi alla ses igen på Koh Chang.

Idag har vi varit på Angkor Wat nästan hela dagen. Mkt fint o det kändes som man gick i massa kulisser. På alla väggar o pelare va det fina mönster. Vi åkte på den lilla turen, då gjorde tuk tuken fyra stopp. Området är stort så det hade varit jobbigt o gå mellan våra fyra stopp.
Först besökt vi det mest kända templet, Angkor Wat.

Sen besökte vi templen, Angkor Thom o Ta Prohm. På bilden nedan är det Angkor Thom.
I templet Ta Prohm spelades lite av filmen Tomb Raider in. Där har verkligen träden växt in i templet.

Igår passade vi på att testa fisk-spa igen. Vi har testat det på Filippinerna innan men här va fiskarna mkt större så jag ville testa igen. O det kittlades som bara den:)

Som jag skrivit innan ska vi åka till Thailand o det gör vi imorgon kväll. Vi tänkte ta bussen först men då får man bara 15 dagars visum o när man flyger får man 30. Så flyget går mot Bangkok där vi ska bo två nätter på hotell Kempinski:)

Ha det så bra! Soliga kramar från oss!

Av Karin Kempinsky - 16 februari 2014 15:42

På Phu Quoc bokade vi bussresan till Kambodja o Sihanoukville, den började kl sju på morgonen när minibussen hämtade upp oss o körde oss till båtpiren, båten gick i tid o tog ca 1,5h. På fastlandet stod en man med en skylt med våra namn o vi hoppade in i den bussen o tyckte det va skönt att den skulle ta oss direkt till Sihanoukville. Men icke, tre bussbyten till blev det o en massa timmars väntetid mellan varje, så efter tio h var vi äntligen framme:) Vi fick ta en liten tuk tuk till hotellet, checkade in o kom sen på att vi glömt en väska på bussen, så snabbt blev det tuk tuk tillbaka o som tur va var vår väska kvar:)
Vid gränsen mellan länderna så fick man köpa ett läkarintyg i ett litet bås.

Hotellet vi bott på en vecka nu har varit helt ok, ca 70 m till stranden:)
Första dagen va stranden väldigt fint med klart vatten men det va också den enda dagen. Efter det har vattnet varit mkt högre o grumligare.
Vi bor vid den populäraste stranden, Ochheuteal Beach med massa barer o restauranger.

På Ochheuteal Beach hade vi läste att det skulle ligga en svensk restaurang med köttbullar så den letade vi upp:) Mange valde pyttipanna o var väldigt nöjd.

En dag tog vi tuk tuk till den betydligt lugnare Otres beach.

Fick mina ben "rakade", dom tar bort håret med en tråd. Jag tyckte det gjorde lite ont faktiskt.

Mange i en tuk tuk:)

Vi funderade på om vi skulle stanna här längre än en vecka men har kommit fram till att vi är rätt nöjda. Så imorgon har vi bokat en minibuss med två andra till huvudstaden Phnom Penh där vi ska va i två dagar o kolla på bla Killing fields och ett fängelse. Sedan åker vi till Siem Reap där Angkor Wat står på listan o sen blir det Thailandia;)

Vi båda tycker det är lite tråkigt att missa hela OS, vi har inte hittat någon som visar det här nere. Men vi har följt det genom Aftonbladets liveuppdatering och även ringt till Philip som har fått visat tvn genom FaceTime:)
Så nu ska bara Arsenal slå ut Liverfool ur Fa-cupen så blir dagen ännu bättre;)
Stora kramar från oss!

Av Karin Kempinsky - 5 februari 2014 13:29

Efter en lång bussresa från Phan Thiet och en kort flygresa från HCM med propellerplan kom vi fram till ön Phu Quoc.
Hade lite krångel med hotellet vi bokat men det löste sig bra till slut och vi kände snabbt att på denna ön skulle vi trivas bra!
Bättre stränder, bättre vatten, bättre mat, och många pratar hyfsat bra engelska här.
Vi bor på en liten resort ca fem min från stranden long beach.

Idag va vi på en fiske o snorklingsutflykt, va väl helt ok. Kommer vara svårt att hitta bättre snorklingsställe än Maui. Mange blev sur för han inte fick någon fisk när jag fick,haha tji fick han;)
Höjdpunkten på utflykten va när vi besökte Sao beach, kritvit sand och riktigt fint vatten.

Vi bor hyfsat nära centrum här, så varje kväll har dom marknad och restaurangerna dukar upp sina seafood bufféer.

Eftersom vi bara får va i Vietnam i 15 dagar så går vårt äventyr vidare på måndag. Då blir det Sihanoukville i Kambodja.