Direktlänk till inlägg 27 oktober 2013

Mörkhyade fruntimmer i USA...

Av Karin Kempinsky - 27 oktober 2013 02:07

Nu efter en månad i USA är det äntligen dags för alla er tusentals fans ute i vida världen att få läsa vad Magnus David Jesper Johansson har för historier att berätta! Jag ska försöka hålla mig nått så när i kronologisk ordning.
Varför denna rubrik? Det ska jag snart återkomma till, den som väntar på något gott...:)

Så vad har vi nu gjort under denna månaden i USA? Vi har hunnit med en mängd olika saker och platser. Washington, New york, Las vegas, San Francisco, Highway 1 från San Francisco till Los Angeles, St Barbara, St Monica, San Diego och i skrivandets stund befinner vi oss på ett motel i Hollywoood!! Imorgon bär det av mot Mexico och det är därför jag tänkte att det passade bra med en summering av vad vi gjort, varit med om än så länge.

Innan jag beger mig in i en djupdykning på vad vi gjorde på ovan nämnda platser och innan mina trogna, duktiga, driftiga och vackra läsare tröttnat är det dags att berätta MIN personliga åsikt om de mörkhyade kvinnorna i USA.
Jo vad är det nu med de mörkhyade töserna som man nästan direkt lägger märke till så fort man satt sin fot på fast amerikansk mark? Det är inget man direkt ser eller tänker på, men man HÖR! Deras röster tränger igenom allt och glasrutorna får passa sig när ett glatt gäng går förbi. Även när de jobbar och du är deras gäst/kund står de gärna och "skriker" till varandra. Som den vana resenär jag är vågar jag satsa en (mindre) summa pengar på att detta fenomen är unikt från USA och inte härstammar från Afrika. Med detta avklarat är det dags att börja summera resan bit för bit.

Washington

Efter att vi landat på Dulles flygplats åkte vi med en supershuttle till vårt boende som vi bokat hemifrån Sverige. Supershuttle är en mini buss som man delar med andra resenärer, tar lite längre tid men sparar en slant jämfört med taxi. Vi bodde i en stuga som en privatperson hade uppfört på sin egen tomt, jätte mysig och funktionell och passade våra behov helt perfekt. In till hjärtat av Washington var det en mycket lång promenad, men vad gör det när man är ung och frisk!!!
Washington bestod av sightseeing, lite mer sightseeing och slutligen ett akvarium. Vi besökte vita huset, Capitolium, Lincoln monument osv osv, alla tänkbara monument har vi nu sett och upplevt med egna ögon. Det var många monument ... Tydligen "måste" varje president döpa ett monument efter sig så han inte blir bortglömd eller något åt det hållet. Så var det då dags att bege sig vidare, jag har bara positiva minnen från USAs huvudstad. Lätt att promenera, många fina parker och öppna ytor. Från Washington begav vi oss till New York med en greyhound buss som gick snabbt och smidigt.

New York

Här var det sig likt sen senaste gången vi var på besök. Storstad, massa bilar, massa människor som stressar till höger och vänster. Det tar inte lång tid innan man själv är "inne" i tempot och står längst fram och väntar på "grön gubbe" för att gå över vägen. I USA finns det inte vad jag sett några gröna gubbar, här är det antagligen en hand som lyser rött (får ej gå över) eller en tid som visar hur lång tid du har på dig att gå över, eller en vit "gubbe" som säger att nu får du gå över. Nu antar jag att många börjar tröttna på denna vägg av text som slås emot er, dock har jag inte riktigt fattat hur man implementera bilder korrekt:). Samt har jag inte lyckats föra över mina bilder trådlöst till Karins iPad från min mobiltelefon, trodde detta skulle gå lätt genom bluetooth men icke då. Någon som vet hur man gör lämna gärna en kommentar om det som en idiot även kan förstå:).
Vi besökte ground zero och tittade på de gigantiska vattenfallen som de byggt upp där de bägge tornen stod, promenerade uppe på ett gammalt järnvägsspår (skyline), besökte Top of the rock (där vi förlovade oss). En dag gick åt när vi umgicks med Martin Gejrot. En mycket bra och lagom lång New york vistelse innan vi flög vidare mot Las Vegas!!!! Då detta blev lite mer skrivande än vad som var tänkt från början blir det lagom med en paus nu så får jag fortsätta med Vegas någon annan dag.
xoxoxo Magma34:)

USA
 
 
Ingen bild

Astrid

27 oktober 2013 22:57

Roligt att även du skriver Magnus. Spännande med att fortsättning följer och få följa era fortsatta bravader.Hoppas ni får det bra i Mexico också.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Karin Kempinsky - 12 juli 2015 10:25

Nu är vi hemma igen efter en snabb vecka i Kroatien! Vädret har varit super, väldigt varmt varje dag. Förutom att ligga på stranden varje dag testade vi på raftingen i Kroatien. Vi gjorde ju det på Nya Zeeland och det var bland det roligaste vi gjort...

Av Karin Kempinsky - 6 juli 2015 20:08

Äntligen är vi på semester ihop igen, det är mer än ett år sedan vi kom hem från vår jorden runt resa o sen dess har vi inte varit på semester ihop. Mange va med familjen i Tanzania och jag har besökt England några gånger men som sagt inte tillsamman...

Av Karin Kempinsky - 24 april 2014 12:06

Ja, nu har vi varit hemma i en vecka och jobben är i full gång. Det känns fortfarande overkligt att redan va hemma o det känns som vi snart ska packa för att åka till nästa stopp på vår rutt, men icke.   Under dessa sju månader vi va iväg hann vi...

Av Karin Kempinsky - 16 april 2014 21:50


Snart är det dags för vår allra sista flygning på vår jorden runt resa, det har blivit några st. 3 timmar kvar tills flyget lyfter mot Köpenhamn och det är ganska segt, nu vill man bara va hemma. Men förhoppningsvis kan vi sova större delen så tid...

Av Karin Kempinsky - 11 april 2014 15:12

Hemresa börjar närma sig och vi är inne på resdag 198 av 204!!! Vi har sett många fina platser på tidigare resor och under denna resan men inget som är i närheten av Maldiverna som vi befinner oss på nu. Det är så fint och paradislikt så det går inte...

Ovido - Quiz & Flashcards