Direktlänk till inlägg 13 oktober 2013

Highway 1, valsafari och Santa Barbara!

Av Karin Kempinsky - 13 oktober 2013 08:59

Första bokade stoppet på highway 1 var en stad som heter Monterey, där vi bestämt vi skulle åka ut på valsafari. Så vi ställde in gps och rullade iväg.
Man har läst och sett så mkt om denna väg o vi tänkte om det verkligen kunde va så bra/fint.
Och absolut kunde det va så! Det tog inte långtid innan trafiken minskade och vi hade kusten precis bredvid oss.
Vi körde förbi flera ständer med massa surfare och bestämde oss för att stanna till lite i Santa Cruz.
Vi gick ut på deras pir (även här fanns hundratals sjölejon) och gick längst med deras beachwalk förbi tivolit som ligger på stranden.

Efter någon timme till så kom vi fram till hotellet i Monterey. Vi körde ner till hamnen och piren( vi blev inte så exalterade över sjölejonen längre) så vi visste var vi skulle gå till dagen efter för valsafariet. Köpte lite gottis i en fin chokladbutik och gick på en Kina restaurang.
Kl tio dagen efter gick båten, det dröjde inte längre än max tio minuter innan vi hamnade mitt i ett delfin stim. Väldigt fina och hopp glada:)
För att se valarna va man tvungen att åka lite längre ut och påvägen träffade vi på en späckhuggare.
Sen hamnade vi mitt i ett valstim också, det var valar åt alla håll. Knölvalar är det jag skriver om.
Det va grymt o se på så nära håll. Ganska svårt att fånga späckhuggaren/valarna på en bra bild.
På vägen tillbaka kom vi i ännu ett delfinstim, kanske ca 50 st.
Så detta valsafari var klart värt pengarna och mkt mer!!!!
När vi va tillbaka i land åt vi lunch längst ut på piren och sedan körde vi vidare mot ett ställe som heter Pismo Beach.
Bredvid vårt hotell i Pismo beach låg ett outlet område som såklart vi va tvungna till att besöka:)

Längst med highway 1 har dom gjort utsiktsplatser lite överallt, så det blir en hel del stopp.

Nu är vi i Santa Barbara och tänkte stanna här några dagar för sol o bad.
Ganska likt dom andra kuststäderna vi besökt längst västkusten med lång strand och en lång pir med butiker och restauranger. Sjölejonen saknas dock här.

Nu ligger vi o tittar på ensam hemma2 innan vi ska sova så vi är utvilade för stranden imorgon!:)

Hoppas ni har det bra där hemma och lika varmt som oss;)

Längst med highway 1

Hopp på highway 1:)

Det fanns flera pumpa odlingar längst med vägen.

På väg ut på valsafari.

USA

Maria

13 oktober 2013 10:50

Jag är inte alls avundsjuk...