Direktlänk till inlägg 13 oktober 2013

Grand Canyon och San Francisco!

Av Karin Kempinsky - 13 oktober 2013 08:10

Nu var det ett tag sedan vi skrev något och vi har hunnit med massa sen dess.

Grand Canyon, San Francisco, börjat köra highway 1, valsafari och nu är vi i Santa Barbara.

Vi lämnade Kingman(där vi övernattade) och körde mot Grand Canyon där man sista biten tog buss.
Det va grymt häftigt och vi tyckte också det va lite läskigt att gå där då man gick direkt vid stupen. Ibland va det bäst att inte titta ner.
Efter några timmar där så körde vi vidare i ca 6 h till en stad som heter Bakersfield där vi sov över innan fortsatt färd mot San Francisco.

Och i måndags kom vi äntligen fram!
San Francisco va precis som dom andra städer vi besökt, toppen!!
Jätte fin o mysig stad. Området fishermans wharf gillade jag väldigt mkt. Små fina butiker och många seafoods restauranger. Pier 39 med fler restauranger, butiker, karusell och det är här sjölejonen ligger o solar:)

Vi gick för det mesta men San Francisco består av massa branta backar så vi testade även att åka dom fina spårvagnarna.
Vi åkte till union square och åt på den alltid lika goda cheesecake factory restaurangen, gick upp till china town och sen ut på promenadstråket som går längst med vattnet.
San Francisco har det största china townet utanför Kina, o det va kul med ett besök där.
Gick in i en matbutik o kollade o det är verkligen udda saker dom säljer. Bl.a Torkade sjögurkor och flugor med sourcream onion smak.
Alcatraz va tyvärr stängt så inget besök där(båda hade verkligen sett fram emot ett besök där).
Vi gick förbi området där båtarna brukar gå till fängelset och fick se på en modell dom byggt upp och förklarat dom olika byggnaderna på ön. Det va de närmsta vi kom.

Efter tre dagar så bestämde vi oss för att fortsätta vidare söderut, men innan dess så körde vi nerför världens kurvigaste gata(Lombard street) och över golden gate bron, självklart nercabbat:)
Vi skulle även besökt jätte träden i Muirwoods national park men även den va såklart stängd.

Efter det körde vi ut på highway 1!!!

Skywalk man kunde gå ut på. Vi gjorde dock inte det.

Alcatraz!

Modellen vi fick se.

Världens kurvigaste gata!

USA

Bodil

13 oktober 2013 08:47

Hej !
Ser helt fantastiskt ut ! O tur me vädret ser
det med ut som. Saknar dig på jobbet Karin !!!
Fantastiska bilder ! Kul o läsa om ert stora äventyr.
KRAM

Quassi

17 oktober 2013 19:53

Ni verkar ha det kanonbra! Underbara bilder. Ta inte in på motel på Sunset Boulevard - det rekommenderas ej...Ha det fortsatt bra! Kramar från Maria